• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Strategi för samlingslån

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Hej!

Jag skulle behöva råd från er experter. Lite kort bakgrund är kanske på sin plats. Jag är skuldsatt sedan tidigare på grund av omfattande spelberoende som börjades 2006, och som förhoppningsvis satte sitt slut under augusti 2018.

Jag är inne i fasen i att "släcka branden", och förstår att nästa fas när branden är släckt (dvs ekonomin funkar helt ok) är att upprätthålla min spelfrihet - det är dock inte vad jag behöver er hjälp med, så jag undanber alla råd som gäller just spelberoendet då jag har en vårdplan för detta. Idag har jag runt 530k i skulder till banker/finansinstitut, och därpå runt 550-600k i skulder till mina föräldrar. Mina föräldrar har varit väldigt snälla och pausat sina betalningar under en period så jag ska kunna amortera på mina skulder istället.

Jag blev av med mitt jobb i september månad pga större varsel hos arbetsgivaren. I samband med det fick jag ett avgångsvederlag motsvarande min månadslön x 8, 4 månader betalas ut enligt ordinarie löneutbetalning och 4 månader samt 32 semesterdagar betalas ut som en klump i februari. Så januari och februari är de sista månaderna kvar med lön från min tidigare arbetsgivare.

Jag fick turligt nog en anställning ganska snabbt på annat företag vilket gjorde att jag kunde klara mig från inkasso o KFM genom dubbellönen på över 60k netto.

Nu har jag förutsättningar som ser ut som följande:

Inkomst: 29k + 32k
Förfrågningar UC: 11 st
Anmärkningar: 0 st
Synliga blanco UC: 363k (Balanzia 112k, Svea 48k, Remember 201k)
Utanför UC: 167k (Klarna 105k, Ferratum 12k, ViaConto 18k, Creditstar 32k)

Idag kom jag ner till 5,2% kreditbetyg och planen var att vänta till februari då min nästa ff försvinner men kunde ej hålla mig från att söka idag på Lendo 350k med förhoppning om ett samlingslån för att samla ihop de som är utanför UC. Jag fick endast fyra bud:

Santander:
Beviljat lån: 60 000 kr / 10 år
Effektiv ränta 14.32%

Avida:
Beviljat lån: 140 000 kr / 10 år
Effektiv ränta 15.65%

Remember:
Effektiv ränta 16.17%
Beviljat lån: 350 000 kr / 10 år

Konsumentkredit:
Beviljat lån: 100 000 kr / 10 år
Effektiv ränta 17.16%

Kreditbetyget steg till 7,8% på köpet - usch! Det känns piss för o vara ärlig. Dessutom har jag redan 203k på hos Remember, så när jag valde Remember-erbjudandet motvilligt för att signa på lånet så fick jag notis om att det gällde en höjning på ca 146k vilket inte alls var det jag hoppades på. Jag har dock tänkt att jag fortsätter med höjningen för att sålla ut 2st lån som jag har på UC i syfte att minska mitt kreditbetyg.

Frågan är: Tror ni kreditbetyget sjunker om jag har 1 lån på UC istället för 3? Då skulle jag prioritera att betala av lite på UC-lånen från nästa lön så jag endast har 1 vid månadsskiftet (istället för att betala av de dyrare smslånen som alltid varit planen). Då de ca 146k inte räcker till Balanzia och Svea som totalt uppgår till 160k så kan jag alltid ta de sista 14k från nästa dubbellön i januari.

Efter februari så har jag en utbetalning på ca 120k och jag tror jag bör landa i att jag har runt 370k i skulder efter februari månad, då utan dubbellön.. jag skulle då verkligen behöva ett bra lån för att klara av att leva med lägre inkomst, och spara till bebis som beräknas till augusti månad. Jag behöver även börja amortera till mina föräldrar igen (vilket uppgår till 10k) så ett samlingslån med så låg månadskostnad som möjligt är verkligen det jag strävar efter.

Det som är positivt är att 2017 deklarerade jag en inkomst på runt 522, 2018 runt 650 och 2019 säkerligen minst 700 men det kommer ju underskott på köpet (något jag ej hade 2017). Sedan försvinner alla mina förfrågningar om drygt 6 månader, alltid något även om det känns som en himla klen tröst då jag inte har 6 mån på mig.

Det här blev säkert ett riktigt rörigt inlägg men jag är tacksam för feedback, bifogar även mina förfrågningar på UC så ni ser hur det ser ut. Fråga gärna det ni ev. vill veta :)
 

Bilagor

  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    33.1 KB · Visningar: 32
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Min erfarenhet säger att antal och storlek på blanco har underordnad betydelse för kreditbetyget men storleken är självklart viktigt hur stora nya lån kan bli. Betyget påverkas mest av ff och kreditkortsskulder. I ditt fall är det antalet ff som trycker upp betyget.

Varför kan du inte vänta ut dina ff i 6månader. Bort med dyra snabblånen. Fixa Betalkoll (kanske får du 50K billig kredit där). Lägg undan pengar för att klara 6 månadsbetslningar. 2018 års lön syns på UC inom 6 månader, vilket påverkar dina förutsättningar enormt. Du måste ha tålamod och inte hoppa på quickfix. Hur stort underskott tror du att du har 2018?
 

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Tack för ditt svar Korpen, det uppskattas! Det är logiskt det du säger, jag behöver tålamod i det här fallet och det är orealistiskt att hoppas på ett sjysst samlingslån inom de närmsta två månaderna med så många förfrågningar. Betalkoll kan jag inte få, då jag en gång i tiden hade ett lån hos Collector som gick till inkasso och vidare till KFM (har provat att ansöka häromdagen, togs inte ens en micro UC utan blankt nej).

Jag gissar på att underskottet kommer ligga på runt 90k, vet inte hur pass skrämmande det är i förhållande till en inkomst på 650k? Blir ca 15% av inkomsten.
I slutändan kanske jag ska lägga undan lite pengar istället för att köra en aggressiv amortering nu, och inse att jag får vänta i 7 månader tills jag har 1 förfrågan (den som togs igår).
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Tack för ditt svar Korpen, det uppskattas! Det är logiskt det du säger, jag behöver tålamod i det här fallet och det är orealistiskt att hoppas på ett sjysst samlingslån inom de närmsta två månaderna med så många förfrågningar. Betalkoll kan jag inte få, då jag en gång i tiden hade ett lån hos Collector som gick till inkasso och vidare till KFM (har provat att ansöka häromdagen, togs inte ens en micro UC utan blankt nej).

Jag gissar på att underskottet kommer ligga på runt 90k, vet inte hur pass skrämmande det är i förhållande till en inkomst på 650k? Blir ca 15% av inkomsten.
I slutändan kanske jag ska lägga undan lite pengar istället för att köra en aggressiv amortering nu, och inse att jag får vänta i 7 månader tills jag har 1 förfrågan (den som togs igår).
Du kan trixa lite med ditt underskott i deklarationen och dra ned den till hälften om du absolut inte behöver de pengarna akut som skatteåterbäring. Sedan skickar du rättelse i höst och får de pengarna. Se bara absolut till att du inte har kvarskatt (att du behöver betala in mer skatt) i deklarationen, för då får du inte skattebesked förrän i augusti.

Jag gjorde så att jag härdade ut i 9 månader med dyra blancolån, men inga snabblån, tills betyget såg riktigt bra ut. Då fick man bra samlingslån. Gick från över 25% i betyg och 12-13 ff med hyfsat stora kreditkortskulder till 1ff och 0,6% i betyg. Under tiden kom nya lönen in som var en klar förbättring än den innan.
 

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Det verkar ha varit bra att samla 3 lån till 1, i och med dagens uppdatering av kreditbetyg så gick jag från 3.7% till 2.3%. Det som är surt dock är att jag är arbetslös sedan några veckor tillbaks, så väldigt mån om att hålla kostnaderna nere samtidigt som 2.3% är ett ok kreditbetyg så det frestar verkligen att försöka samla de 347k som är synliga på UC. Samtidigt så förstår jag att det är dumt med mina 10 synliga ff... dock svårt o släppa tanken av vilka erbjudanden man kan få.
 
Senast ändrad:

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Drog en Lendo precis på 348k i syfte att lösa mitt Remember-lån med 14.95% ränta, sjukt otippat Icabanken kom med ett helt ok erbjudande
 

Bilagor

  • Screenshot_20190214-205116_Chrome.jpg
    Screenshot_20190214-205116_Chrome.jpg
    334.4 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
En liten update i min monolog här ;)

Jag har ringt Lendo o frågade om de möjligen kan öka lånet till 380k varav 348k är lösenkrav. Syftet är att lösa lite smålån och vill ej ha lösenkrav på någon högre summa då lånen inte syns hos UC. Det gick bra, nu har jag signat med Ica och är så nöjd! Grym start på helgen :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 358
Mottagna reaktioner
12 815
Poäng
9 787
En liten update i min monolog här ;)

Jag har ringt Lendo o frågade om de möjligen kan öka lånet till 380k varav 348k är lösenkrav. Syftet är att lösa lite smålån och vill ej ha lösenkrav på någon högre summa då lånen inte syns hos UC. Det gick bra, nu har jag signat med Ica och är så nöjd! Grym start på helgen :)

Med samma villkor?
 

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257

Yes! Samma ränta osv. Bifogar bild. Jag är supernöjd hittills! Bra mycket billigare att låna 380k via IcaBanken med 8.32% ränta på 15 år (623k totalt) jmf med Remember 350k 14.95% ränta på 10 år (680k totalt). Nu lär jag inte behålla Ica så länge men ändå :)
 

Bilagor

  • Screenshot_20190215-192750_Gmail.jpg
    Screenshot_20190215-192750_Gmail.jpg
    236.6 KB · Visningar: 32

Affeh.

V.I.P
Poäng: 147
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
324
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Vad är mina chanser om lån tror ni,
Söker samlingslån
Inkomst 330k
Uc betyg 3.15%
Lån balanzia 200k höjde 50k för 1 månad sen från 150k till 200k.
Bigbank 72k
Anmärkningar 1 går ut 2020 januari
Kontokredit euroloan 10k utnyttjat 9.999kr

Jag söker ett samlingslån men har samtidigt lite utanför uc som jag vill lösa på drygt 70k dvs snabblån

Men räntan och amorteringen landar på drygt 11tusen varje månad och orkar inte längre känns som en plåga varje månad man ska betala in men jag skyller inte ifrån mig då jag har satt mig själv i den sitsen..


Har totalt 8 ff
Varav den senaste togs 22januari 2019

Dom flesta ff går ut i mitten av året augusti.

Snälla lite feedback skulle uppskattas!!

Mvh
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp